سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت پوشاک ترکیه، یک گام جلوتر از رقبا

 

صنعت پارچه و پوشاک از هسته های اصلی اقتصاد و تجارت خارجی ترکیه به شمار می آیند چرا که از لحاظ تولید ناخالص داخلی، اشتغال و سرمایه گذاری داخلی و خارجی، از بخش های موثر در تعیین شاخص های اقتصادی ترکیه می باشد. صنعت پوشاک از صنایع قدرتمند ترکیه بوده و سابقه آن به دوره عثمانی برمیگردد و همواره جایگاه خود را حفظ کرده است، صنعت پوشاک ترکیه، پس از سال 2000 میلادی، هرساله رشد چشمگیری را تجربه کرده است، بطوریکه در سال 2021 میلادی ، 16 درصد از تجارت خارجی ترکیه، مربوط به صادرات انواع منسوجات و پوشاک آماده بوده است. این آمار نشان از افزایش تقاضا برای خرید مستقیم لباس از ترکیه از سوی نقاط مختلف جهان به خصوص در اروپا بوده است. بخش بزرگی از صادرات منسوجات و پوشاک آماده به اروپا بوده و ترکیه از بزرگترین تامین کنندگان بازار منسوجات اروپا می باشد. کشورهای آلمان، انگلیس و اسپانیا از متقاضیان اصلی خرید عمده مستقیم از ترکیه می باشند و در مجموع بیش از 8 میلیارد دلار حجم صادرات به این کشورها در سال 2020 بوده است.

انواع لباس در ترکیه با کیفیت درجه یک، از مواد اولیه با کیفیت مانند پنبه ارگانیک و مطابق با استانداردهای بین المللی تولید و عرضه شده و توانسته است به خوبی جایگاه شناخته شده ای در بازار جهانی برای خود کسب کند. از سوی دیگر، پائین بودن هزینه های تولید، خودکفایی در تولید مواد اولیه و برخورداری از نیروی کار ماهر با هزینه پائین، باعث شده که واردات پوشاک ترکیه از تجارت های سودآور به شمار آید و میزان سرمایه گذاری در بخش پوشاک ترکیه بیش از پیش گسترش یابد. در مجموع این عوامل منجر شده است که صنعت پوشاک ترکیه، ششمین تامین کننده بزرگ منسوجات و پوشاک آماده در جهان و سومین تامین کننده اتحادیه اروپا شود. از سوی دیگر، موقعیت استراتژیک ترکیه، عامل مهمی در سهولت معاملات تجاری و فرصت سرمایه گذاری و خرید مستقیم از ترکیه را فراهم نموده است. ترکیه به دلیل قرارگیری در منطقه اورآسیا، به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای آسیایی و اروپا بوده و دسترسی آسان به کشورهای مختلف را فراهم نموده است.

اهمیت مد در ترکیه

صنعت پوشاک ترکیه، با بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک در جهان رقابت تنگاتنگی دارد چرا که بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک در آسیا با هزینه های تولید پائین توانسته اند محصولات خود را با قیمت های به صرفه عرضه نمایند. اما در صنعت پوشاک، کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجائیکه پوشاک ترکیه با کیفیت مرغوب تولید می شود، همواره با استقبال خوبی برای خرید لباس عمده از ترکیه از سوی بازرگانان بخصوص در کشورهای عربی و حوزه خاورمیانه مواجه بوده است. برندهای معروف ترکیه همواره در بازارهای جهانی از اعتبار خوبی برخوردار بوده اند، خرید از دفاکتو ترکیه ، برند ال سی وایکیکی ترکیه ،  برند کوتون، برند ماوی ترکیه و برند کالینز ترکیه همواره با استقبال زیادی روبرو شده است. اما امروزه، برخی کشورهای شرق آسیا نیز به جرگه صادرکنندکان پوشاک با کیفیت پیوسته اند و در رقابت تنگاتنگی با ترکیه قرار دارند. بنابراین، پوشاک ترکیه در این عرصه، به مد و طراحی مدرن متوسل شده و به عنوان مزیت رقابتی برتر، توانسته به حفظ جایگاه خود بپردازد و در تلاش است تا آن را ثابت نگه دارد.

بنابراین ترکیه در سطحی بالاتر از دیگر رقبا به عرضه پوشاک می پردازد که می توان گفت مدیون صنعت مد این کشور است. در سال های گذشته، اقدامات زیادی در صنعت مد و پوشاک ترکیه صورت گرفته است به طوریکه امروزه شهر استانبول بعنوان یکی از قطب های مد جهان به شمار می آید که با بهره گیری خلاقیت و مهارت طراحان معروف، بهترین و نوآورانه ترین طرح ها در تولید محصولات ارائه می شود و صنعت مد ترکیه را در رقابت نزدیکی با برندهای معروف دنیا قرار داده است. پوشاک ترکیه با استفاده از تمامی منابع و ظرفیت های خود، توانسته بخوبی در صنعت مد نقش پیشرو داشته باشد و با طراحی مدرن و  منحصر به فرد در پوشاک، رضایت خریداران را در سراسر دنیا جلب نماید. صنعت نساجی و پوشاک آماده در ترکیه از تنوع زیادی برخوردار بوده و با در نظر گرفتن جدیدترین ترندهای روز دنیا به نیازهای مختلف بازار پاسخ داده و مطابق با سلیقه ها و علایق مشتریان به ارائه طیف گسترده ای از انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه می پردازد.

مبنع : سایت پرسپت